De Knokke Art Fair 2024
Als je afgelopen weekend door de gangen van het Grand Casino Knokke wandelde, kon je de energie bijna voelen pulseren. Niet alleen door de spanning van het gokken, maar vooral door de kunst die als een explosie van kleur en vorm om je heen sprong. Onder de indrukwekkende Venetiaanse luchter die hoog boven je hoofd schitterde, voelde je dat hier iets bijzonders stond te gebeuren.
Een Stralend Begin: Charlotte Molenkamp Betoverde Bezoekers
Bij binnenkomst was de eerste indruk overweldigend. De Devea Gallery trok onmiddellijk de aandacht met een collectie van de Nederlandse kunstenares Charlotte Molenkamp (°1955). Haar werken, die de lange achtermuur sierden, spraken met hun levendige kleuren en boeiende vormen rechtstreeks tot de verbeelding. Molenkamp’s kunst leek ons terug te voeren naar de oertijd van de schilderkunst, toen kunst nog iets was dat je met je hele wezen ervoer. Deze krachtige start zette meteen de toon voor een dag vol visuele ontdekkingen en inspiratie.
Een Dynamische Artistieke Route In Het Casino Knokke
De curator van deze editie, Alexander Tuteleers, heeft de kunstbeurs ontworpen als een vloeiende route, waarbij bezoekers letterlijk en figuurlijk door de kunst worden meegenomen. In plaats van het gevoel te hebben van hokje naar hokje te lopen, leidde de opstelling je door een vloeiende en uitnodigende wandeling vol artistieke verrassingen. Dit gaf de beurs een dynamische sfeer, waarbij elke hoek een nieuw avontuur onthulde.
Opvallende Werken en Fascinerende Verhalen
Tijdens de wandeling sprongen verschillende werken eruit. Zo presenteerde de Belgische Gallery Vision XR werk van Mr. Brainwash, het pseudoniem van Thierry Guetta (°1966). Zijn creaties, rijk aan referenties en invloeden, zijn perfecte voorbeelden van ‘appropriation art’, waarbij bestaande beelden in een nieuwe context worden geplaatst. De subtiele verwijzing naar Banksy’s iconische ‘Meisje met ballon’ roept zelfs de vraag op of Mr. Brainwash en Banksy misschien dezelfde persoon zijn.
In een hoek gewijd aan LGBTIQA+ kunst, bood Gate Gallery een unieke ervaring, terwijl Galerie Stéphane Jacob de rijke tradities van Aboriginal kunst uit Australië naar voren bracht. Deze werken gaven overtuigende argumenten dat Aboriginal art een belangrijke rol speelt in de hedendaagse abstracte kunst.
Klassieke Grootheden en Nieuwe Ontdekkingen
Naast moderne en hedendaagse werken, waren er ook klassieke grootheden te bewonderen. Galerie Saint-Honoré presenteerde indrukwekkende stukken van Lindstrøm en Georges Mathieu, terwijl Avivson Art Gallery werk van Ewerdt Hilgemann toonde. Dit gaf een hint naar waar Arne Quinze mogelijk zijn inspiratie vandaan haalde voor zijn beroemde ‘Rock Strangers’ in Oostende. Bij Sanary Art Gallery viel een prachtige bronzen ‘Poule clefs à pipe’ op, naast werken van Jean Cocteau, Pierre Soulages en Sam Francis.
De Magritte Zaal: Een Duel van Kunstenaars
Traditiegetrouw werd de Magritte zaal van het Casino omgetoverd tot een plek van confrontatie – of beter gezegd, dialoog – tussen meesterwerken. Dit jaar stonden vier intrigerende duels op het programma. Het meest opvallende duel was dat tussen Gerhard Richter en Permeke’s ‘De Baadster’ uit 1910. Andere opmerkelijke combinaties waren Atelier Van Lieshout tegenover Oscar Murillo, Joel Shapiro met Wilhelm Sasnal, en Pol Bury samen met Mike Kelley.
Casino Quest is dé plek voor reviews van legale online casino's in Nederland. Daarnaast blijf je hier op de hoogte van het laatste nieuws uit de online casino wereld.
Comments